Leveranstid, leveranssätt & fraktavgifter

 

Våra leveranstider

Lagervaror levereras inom 1-2 veckor, eller ibland ännu fortare. För varor som inte finns i lager anger vi på hemsidan en preliminär leveranstid för varje vara. Leveranstiden varierar mellan 2 och 16 veckor.

För varor som inte finns på lager men som är under tillverkning finns en ungefärlig leveranstid angiven på produktbeskrivningen. Denna leveranstid är inte exakt. När vi närmar oss leverans kommer du som beställt regelbundet får uppdateringar om planerad leveranstid och ca 2 veckor före leverans får du ett mer exakt besked

För varor som är beställningsvaror varierar leveranstiden mellan 12 och ca 18 veckor och för att få veta vilken leveranstid som gäller för just den vara du är intresserad av så kan du maila oss en förfrågan.

Om man beställt flera varor med olika leveranstid kommer vi tillsammans överens om när leverans/leveranser ska ske.

 

Våra leveranssätt

När du beställer dina möbler hos oss, väljer du själv om du vill ha dina varor hemkörda eller om du själv vill hämta ut dem på vårt lager i Helsingborg.

Hämta själv
Om du väljer att hämta dina varor själv p vrt lager kommer vi överens om en tid för hämtning som passar dig. Vi tar kontakt med dig och gör en överenskommelse strax efter att vi mottagit beställningen.
Lagret är öppet 7-18 på vardagar och adressen är Grustagsgatan 22 i Helsingborg.

Leverans hem
Om den vara du beställt finns i lager skickas din beställning så snart som möjligt, vanligtvis 1-2 dagar efter att vi har mottagit beställningen. När du sen får varorna hem till dig beror på var i landet du bor och vilket leveransdatum du kommer överens om tillsammans med transportören.  Leverans sker dagtid på vardagar.

Frakten fungerar så att transportören smsar dig med förslag på utleveranstid 1-3 dagar efter att vi har skickat varorna från vårt lager. Om du inte kan ta emot den föreslagna tiden så kan du boka om utleveransen till en annan dag, inom 5 arbetsdagar.
Om du är företag och har bemanning dagtid tar inte transportören kontakt med dig före leverans utan leverans sker 1-2 dagar efter att vi har skickat godset.

Mindre skrymmande varor, som tex sängbord, pallar och mindre avställningsbord, skickas till ett utlämningssälle nära dig där du sen kan hämta ut dem. Du får en sms-avisering så snart varorna finns att hämta.

Viktigt att tänka på vid hemleverans:

DHL har bara möjlighet att leverera på dagtid på vardagar

Chauffören som levererar varorna till dig har inte möjlighet att hjälpa till med att bära in varan, utan ställer den vid tomtgräns eller utanför porten om du bor i lägenhet. Om du behöver hjälp med inbärning så kan du kontakta oss för att få en prisuppgift för vad inbärning kommer att kosta. 

Om varan som skickats inte tas emot av kunden eller om kunden inte är kontaktbar så returneras den till oss. Om detta sker bekostas fraktkostnaden för returen av kunden. Det är därför mycket viktigt att kontakta oss om man tex är bortrest runt det datum när leverans beräknas. Returkostnaden faktureras kunden så snart vi mottagit returen.

Om varan inte tas emot eller hämtas ut inom 7 arbetsdagar från första avisering tillkommer en lagringsavgift på 200 kr som bekostas av kunden. Avgiften läggs på fakturan.

Om du vet med dig att det är någon period du inte kan ta emot leveransen- kontakta oss så skickar vi godset så att det kommer före eller efter den perioden – då slipper du onödiga avgifter!

Att tänka på när du tar emot leveransen

Eventella skador på emballaget ska alltid anmälas direkt vid mottagandet (eller hämtningen på servicestället) Det är då viktigt att chauffören gör en skriftlig notering om skadan.
OBS: Man behöver inte vara säker på att godset är skadat, det räcker med en misstanke. Man kan sedan packa upp godset i lugn och ro och om godset är skadat tar man kontakt med oss.

Behåll förpackningsmaterialet!! Packa upp försiktigt och behålla alltid förpackningsmaterialet tills du bestämt dig för om du vill behålla varan. Eventuell retur måste ALLTID göras i originalemballaget. Vid retur i annan förpackning tillkommer 500 kr per kartong.

Om du inte vill behålla varan. Ta alltid kontakt med oss innan du gör en retur.

 

Våra fraktavgifter

Leverans hem till tomtgräns/port eller till ett serviceställe inom Sverige ingår i grundpriset. Då ingår också avisering via sms.
Sängbord, korgar & lådor samt mindre byråer levereras till serviceställe medan större möbler levereras hem.
Undantag är vissa stolar där man måste beställa minst 2 stycken för att få fraktfritt. Beställer man endast en stol tillkommer en fraktavgift. Vilka stolar det gäller och hur stor fraktavgiften är finns specificerad på produktinformationssidan för det stolar som berörs.

Vill du istället hämta själv hos oss i Helsingborg går det också bra. Då får du  10% rabatt på priset. Rabatten dras på fakturan.

Det finns också möjlighet att beställt tilläggstjänster för frakten. I vissa fall tillkommer då extra fraktavgift, se nedan.

Möjliga tilläggstjänster – frakt
Observera att dessa tjänster beställs via telefon eller mail efter att beställning gjorts. I de fall en extra avgift tillkommer läggs den på fakturan. Viktigt att notera är också att tjänsterna måste beställas innan frakten bokas (Frakten bokas samma dag varan skickas) För ändringar i fraktupplägg under transporten debiteras en extra avgift på 225 kr.

Alt 1- Leverans utan kvittens
Om du har svårt att vara hemma och ta emot varorna kan du välja ”Leverans utan kvittens”.  Det innebär att du ger transportören tillåtelse att lämna av leveransen utan att du skriver på. För att välja detta är det viktigt att det finns en skyddad plats på tomten där varorna kan ställas. Detta leveranssätt kortar ned frakttiden med minst en dag. Avgift: Kostnadsfritt

Alt 2 – Hämtning på terminal
Om du har svårt att vara hemma och ta emot varorna kan du välja ”Hämtning på terminal”.  Det innebär att du hämtar leveransen på DHLs terminal i ditt närområde. Ta kontakt med oss för att få veta var närmsta terminal finns. Detta leveranssätt kortar ned frakttiden med minst en dag. Avgift: Kostnadsfritt

Alt 3 – Leveransbesked
Om du, utöver avisering, vill att chauffören ringer dig 0,5- 1 timme före leverans kan du boka in Leveransbesked. Avgift: 65 kr

Alt 4 - Hemleverans med bärhjälp
Väljer du detta får du hjälp av chauffören att bära in varan innanför ytterdörren (Om du bor i hus) eller innanför porten (Om du bor i lägenhet).
Viktigt att tänka på att det bara är en person som hjälper till vilket innebär att om du har beställt en stor vara som två personer behöver bära måste du ändå ha egen bärhjälp på plats när du tar emot leveransen. Avgift: Kontakta oss för pris för just din beställning om du beställt mer än en möbel.

Produkter

Att Handla

Om oss